در شرایطی که شرکتهای خودروساز ژاپنی با رقابت سخت و نفسگیری از جانب شرکتهایی چون «بیوایدی» در چین، تسلا و سایرین مواجه هستند، این همکاری میتواند در زمینه توسعه و تولید خودروهای برقی، هزینههای آنها را کاهش و بهطور بالقوه به این دو شرکت کمک کند.
بر این اساس شرکت نیسان با مدل تمامبرقی «نیسان لیف» در حوزه تولید این خودروها پیشگام بوده است. اما در مواجهه با رقابت فزاینده از سوی رقبای تازهوارد و چابکتر، در کنار دیگر رقبای قدیمی با چالشهایی مواجه شده است.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، اخیرا در یک نشست خبری در این باره گفت: بازیگران نوظهور بسیار تهاجمی عمل میکنند و با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت در این حوزه هستند. تا زمانی که به خرد متعارف و رویکردهای سنتی پایبند باشیم، نمیتوان امید داشت در این رقابت فشرده به پیروزی دست یابیم.
در همین حال، دادههای این شرکت نشان میدهد هوندا در زمینه فروش از سایر رقبا عقب افتاده است و سهم این شرکت از فروش خودروهای باتریدار، کمتر از ۰.۵درصد از فروش این شرکت در سطح جهان، یعنی حدود ۲.۸میلیون خودرو در ۹ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۳، بوده است.
توشیهیرو میبه، مدیرعامل این شرکت، میگوید: دو شرکت نیسان و هوندا یک یادداشت تفاهم غیرالزامآور برای بررسی زمینههای همکاری بالقوه امضا کردند، اما هنوز زمینه این همکاریها تعیین نشده است.
اوچیدا، مدیرعامل نیسان، در همین باره می افزاید: هوندا آمادگی خود را برای همکاری در نقاط مختلف هم داخل ژاپن و هم خارج از کشور اعلام کرده است.
او خاطرنشان کرد، نیسان با شرکتهایی چون رنو و میتسوبیشی موتورز همکاری دارد؛ اما این اتحاد و همکاری تحتتاثیر همکاری بالقوه با هوندا قرار نخواهد گرفت.
نیسان همچنین در حوزه تولید خودروهای برقی، عمدتا در اروپا، با شرکت رنو همکاری میکند. نیسان برقی «میکرا» از ساختار مشابه رنو پنج جدید بهره میبرد و در همان کارخانه در شمال فرانسه تولید میشود.
اما نیسان و رنو سال گذشته دامنه اتحاد چندینساله خود را کاهش دادند و رنو از آن زمان با شرکای جدیدی مانند شرکت جیلی در چین قراردادهایی را امضا کرده است. اوچیدا افزود، نیسان و هوندا آماده همکاری با شرکای موجود در صورت ایجاد فرصتهای جدید همکاری هستند.
در همین حال، شرکت هوندا قصد دارد تا سال ۲۰۴۰، نسبت تولید خودروهای برقی و خودروهای پیل سوختی را چندین برابر کند. هرچند که به گفته مقامات این دو شرکت، هنوز درباره میزان سرمایهگذاری مشترک در این زمینه توافقی حاصل نشده است.
سیجی سوگیورا، تحلیلگر ارشد در موسسه تحقیقاتی توکای توکیو، در این باره میگوید: این تفاهمنامه به دو شرکت شش سال فرصت میدهد تا در زمینه تولید خودروهای برقی با یکدیگر همکاری داشته باشند. از نظر من دو شرکت تلاش دارند بهجای هر نوع اقدام عجولانه، فرصتهای مختلف همکاری را بررسی کنند.